Echt luisteren is hard werken en een ongewone bezigheid voor de meeste mensen. Vaak filteren we hetgeen we horen door onze ‘eigen waarheden’ of ‘eigen referenties’. Het verhaal van die ander dient dan slechts als kapstok om het eigen verhaal aan op te hangen.

In deze tweedaagse training gaat u leren en ervaren op welke wijze u onbevooroordeeld aanwezig kunt zijn in gesprekken en hoe de ander zich werkelijk gehoord kan voelen. Het doel is het verbeteren van de kwaliteit van gesprekken, het loslaten van oordelen en meningen en het tussen de regels door leren luisteren.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • luisterhouding (verbaal en non-verbaal);
  • waarnemen en interpretatie;
  • gesprekstechnieken: luisteren, samenvatten en doorvragen;
  • het opschorten van oordeel en aannames;
  • afstemmen op de ander;
  • inzicht in valkuilen.

 

Niveau: voorkennis is niet noodzakelijk. De training is uitermate geschikt voor iedere ervaren en startende professionals die meer wil weten over luisteren als techniek voor gespreksvoering.